Esimiesten roolia työhyvinvoinnissa ja sen osa-alueilla kartoitettiin kaksivaiheisella kysymyksellä. Ensin kysyttiin onko esimiehille määritetty vastuu alaisten työhyvinvoinnissa – vuonna 2014 52 % organisaatioista oli näin määrittänyt. Tämän jälkeen ”kyllä” vastauksen antaneilta organisaatioilta kysyttiin eri osa-alueiden toimintatavoista – esimerkiksi siis ”esimies vastaa alaisten osaamisen kehittämisestä”.
Esimiesten rooli
osaamisen kehittämisessä vahvistunut viidessä vuodessa
Kuva 1 esittää tulokset esimiesten toimintatavoista
osaamisen kehittämisessä vuosina 2009-14. Eteenpäin on menty – pikku hiljaa.
Kuva 1. Esimiesten rooli osaamisen kehittämisessä vuosina
2009-14 kaikissa tutkituissa organisaatioissa.
|
Kuvan 1 mukaan vuonna 2014 kolmanneksessa suomalaisista
työpaikoista esimies toteutti järjestelmällisesti oman porukkansa osaamista.
Seuraava tavoite voisi olla puolet!
Valtio selkeästi
paras toimiala
Kun tuloksia tarkastellaan eri toimialoilla, nähdään että
valtiotyönantaja on varmistanut tämän asian parhaiten. Kuvan 2 mukaan 44%:ssa valtion työpaikoista esimiehet
johtivat osaamista järjestelmällisesti. Tämä tulos oli siis vuosien 2009-14
aineistosta, vuonna 2014 luku valtion työpaikoissa oli 48 %. Tavoiteltu 50 %
siis häämöttää!
Kuva 2. Esimiesten rooli osaamisen kehittämisessä eri
toimialojen organisaatioissa vuosien 2009-14 aineistossa.
|
Kuva 2 tuo esiin selkeät puutteet esimiesten roolissa osaamisen
kehittämisessä työntekijävaltaisilla toimialoilla, kuten kuljetuksessa ja
rakentamisessa. Taustalla tässä on osin se, että näillä toimialoilla esimiehille
on määritetty vastuu työhyvinvoinnissa harvemmin kuin muilla. Toisaalta voisi
kuvitella, että perinteinen mestari-kisälli –ajattelu olisi voimissaan näillä
toimialoilla.
Tavoitteet ja esimiesten valmiudet nostavat osaamisen johtamista
Esimiesten roolia osaamisen kehittämisessä
analysoitiin myös osana strategisen hyvinvoinnin johtamista. Tämä analyysi toi
hyviä uutisia: tavoitteiden selkeys ja esimiesten valmiuksien kehittäminen
koulutuksen kautta tukivat esimiesten roolia osaamisen kehittämisessä.
Yhteenveto tuloksista kuvassa 3.
Kuva 3. Esimiesten rooli osaamisen
kehittämisessä strategisen hyvinvoinnin tavoitteiden ja esimieskoulutuksen
työhyvinvointipainotusten mukaan.
|
Kuvan 3 tulkinta on kaksivaiheinen.
Ensinnäkin, kun strategisen hyvinvoinnin tavoitteet on asetettu, on esimiesten
rooli vahvempi osaamisen kehittämisessä. Ja toisaalta kun esimiesten valmiuksia
kehitetään koulutuksen kautta, on heidän toimintansa järjestelmällisempää
osaamisen kehittämisessä. Lisäksi on otettava huomioon, että kuvan 3
organisaatiot ovat määrittäneet esimiehille vastuun alaisten työhyvinvoinnissa –
tuloksissa on mukana siis vajaat puolet organisaatioista, kun kuvien 1 ja 2
aineistossa ovat kaikki tutkimukseen vastanneet.
Miten esimiesten
toimintatavat osaamisen kehittämisessä heijastuvat tuloksellisuuteen
osaamisessa?
Tutkimussarjassa kartoitimme hyvinvointityön
tuloksellisuutta kahdeksan osa-alueen osalta (ilmapiiri, yrityskuva, työkyky,
esimiestyö, terveys, sitoutuminen, talous ja osaaminen). Esimiesten toimintatavat osaamisen
kehittämisessä eivät näkyneet tuloksellisuudessa osaamisen kautta. Tulosten
taustalla olivat laajemmat asiat, kuten kuva 4 esittää.
Kuva 4. Johdon
strategiatyön, esimiesten koulutuksen ja kehityskeskustelujen
työhyvinvointipainotusten heijasteet tuloksellisuuteen osaamisen kautta.
|
Kuvan 4 tulkinta on selkeä: osaamisen kautta saadaan
tuloksia, kun varsin laajat asiakokonaisuudet ovat kunnossa. Kun työhyvinvointi
on mukana (ehkä jopa ketjutetusti!) johdon strategiatyössä, sitten esimiesten
koulutuksessa ja kolmanneksi kehityskeskusteluissa, saadaan tuloksia osaamisen
kehittymisessä.
Mitä opimme tästä?
Tulosten
oppi on pelkistetty: esimiesten roolia osaamisen kehittämisessä voidaan vielä
parantaa. Koko toiminnan tavoitteiden asettaminen ja työhyvinvoinnin
sisällyttäminen johdon prosesseihin tukevat esimiesten roolia osaamisen
kehittämisessä. Itsestään selvää on, että esimiesten valmiuksia tulee tukea, ja
tietysti päättää miten HR:n ja esimiesten roolitus toimii. Lopuksi täyty palata
joulukuun 2014 blogiin, jonka mukaan osaamisen mittaaminen on tosi
haasteellista: http://ossiaura.blogspot.fi/2014/12/osaamisen-tarkeys-ja-kehittaminen.html
Tuossa tuon blogin viitekehyksessä esimiesten rooli tulee olla kirkas, muuten
kokonaisuus usvautuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti