Olin tällä
viikolla (7.4.2015) mukana kovassa porukassa sparraamassa Kevan tutkimusta,
joka kartoittaa työhyvinvoinnin ja työterveyshuollon johtamista ja toimintoja
kunnissa. Kevassa tutkimuksilla on vahva perinne ja hyvä tekijäporukka, joten
odotan taas mielenkiinnolla tuloksia. Sparrausryhmän vilkas keskustelu innosti
minua tarttumaan kynään ja hahmottamaan aihepiirin toimintatapoja esimiesten
osalta. Kysymykseni kuuluu: panostammeko
vain työpahoinvoinnin vähentämiseen ja unohdamme tuottavuuden kehittämisen?
Kysymyshän on erityisen relevantti kunta-alalla, jossa tehdään yhteiskunnan
kannalta arvokasta työtä usein vain ja ainoastaan ihmisten osaamisen, työkyvyn
ja motivaation avulla. Tätä yhdistelmää voisi kutsua tuottavuudeksi. Ja
olisihan hyvä, että kunta-alan työ olisi tuottavaa, jolloin kunnan tehtävät
tulisivat toteutettua yhä niukkenevilla resursseilla
Vastaus
tähänkin kysymykseen löytyy Strategisen hyvinvoinnin johtaminen Suomessa
tutkimussarjasta. Osana tätä tutkimussarjaa olemme (Aura, Ahonen, Ilmarinen,
Hussi) kartoittaneet mm. esimiesten toimintatapoja työhyvinvoinnin eri
osa-alueilla, kuten osaamisen kehittämisessä ja varhaisen tuen toteuttamisessa.
Aineistona meillä on ollut satunnaisotannalla seitsemän toimialan organisaatiot.
Tutkimuksen raportoinnissa olemme jakaneet organisaatiot kolmeen kokoluokkaan
(alle 50, 50-249 ja yli 250 henkilöä).
Työpahoinvoinnin vähentäminen –
tuottavuuden kehittäminen
Sairauspoissaolojen
hallinnassa tärkeitä prosesseja ovat varhainen tuki ja työhön paluun tuki,
joissa molemmissa esimiehellä on tärkein rooli. Näillä prosesseilla pyritään
katkaisemaan pitkät sairauspoissaolokierteet ja toisaalta helpottamaan ihmisen
paluuta työhön. Kutsun näitä tässä blogissa ihan tarkoituksella
työpahoinvoinnin vähentämisen prosesseiksi. Tuottavuuden kehittämisen puolella
olemme kartoittaneet esimiesten roolia osaamisen kehittämisessä ja työuran
edistämisessä. Kuva 1. yhdistää tulokset kyseisten prosessien osalta –
aineistona vuosien 2009-2014 lähes 2000 organisaatiota ja niistä esimiesvastuun
määrittäneet.
Kuva 1. Esimiesten
rooli työpahoinvoinnin vähentämisessä ja tuottavuuden kasvun edistämisessä,
VATU = varhainen tuki, PATU = työhön paluun tuki.
|
Kuva 1 tuo
selkeän vastauksen kysymykseeni: Kyllä, organisaatioissa panostetaan enemmän
työpahoinvoinnin vähentämiseen kuin tuottavuuden kehittämiseen. 70 %
organisaatioista on määrittänyt, että esimiehet toteuttavat järjestelmällisesti
varhaista tukea ja työhön paluun tukea. Tämä on hyvä asia – sitä en halua
kieltää. Päinvastoin järjestelmällisen toiminnan luvut tulisi olla 100 %. Mutta
se on huolestuttavaa, että vain 54 %:ssa organisaatioista esimiehet panostavat
järjestelmällisesi osaamisen kehittämiseen – työuran edistämisessä luku on
vieläkin pienempi 40 %.
Kun kerran
Kevan tilaisuus innosti minut tähän blogiin, en malta olla esittämättä
kunta-alan vastaavia tuloksia. Ne nähdään kuvassa 2.
Kuva 2. Esimiesten
rooli työpahoinvoinnin vähentämisessä ja tuottavuuden kasvun edistämisessä
kunta-alalla.
|
Kuva 2
osoittaa, että kunta-alalla työpahoinvoinnin ehkäisemisen ja tuottavuuden
kasvun kehittämisen kuilu on yleistä tilannetta suurempi. Varhaisen tuen ja
työhön paluun tuen käyttö on samaa tasoa kuin yleensä, mutta osaamisen
kehittämisen ja eritoten työuran edistämisen pontevuus on heikompaa kuin
yleensä suomalaisissa organisaatioissa. Ero muuhun julkiseen sektoriin,
valtiotyönantajaan on suuri – esimiesten rooli on järjestelmällinen osaamisen
kehittämisessä 64 %:ssa valtion työpaikoista, työuran edistämisessä luku on 59
%.
Mitä opimme tästä?
Vuosien
2009-14 aikana kerätyt tulokset esimiesten toimintatavoista ovat totta – ja vastaus
kysymykseeni on selkeä: Kyllä, organisaatioissa panostetaan enemmän
työpahoinvoinnin vähentämiseen kuin tuottavuuden kehittämiseen. Tämä on siis
fakta, josta lähdetään pohtimaan mitä tulisi tehdä jatkossa paremmin. Tässä
omia ajatuksiani:
Ensinnäkin tuottavuuden
kokonaisuus on keskusteltava auki organisaatioissa – mistä se tulos ja
tuottavuus oikein tulee? Nykyisin tuottavuus mielletään usein entistä
kovemmaksi ja hikisemmäksi työnteoksi, vaikka kyse on usein paremmasta johtamisesta,
osaamisesta ja motivaatiosta. Esimerkiksi motivaatio voitaisiin nostaa keskusteluun
– missä mennään ja miten motivaatiota voidaan yhdessä kehittää?
Toiseksi tuottavuuden
kehittäminen on otettava konkreettiseksi tavoitteeksi myös työhyvinvoinnissa,
nykyisinhän tavoitteita hallitsee sairauspoissaolojen vähentäminen. Vuonna 2014
lähes 70 % tavoitteita asettaneista organisaatioista oli. määrittänyt
sairauspoissaolojen vähentämiselle konkreettisen tavoitteen – luku esim. osaamisen
kehittämisessä oli 18 % (http://ossiaura.blogspot.fi/2014/10/tavoitteen-asettamisen-vaikeudesta.html
). Ilman tavoitetta ei tapahdu oikeita asioita.
Kolmanneksi
johdon ja esimiesten on oivallettava, että tuottavuus ei kehity käskemällä, eikä Exceleitä jakamalla – se
kehittyy osaamisen ja motivaation kautta. Tällöin on varmistettava, että
esimiehillä on valmiudet johtaa osaamista ja motivaatiota - siis oma osaaminen
ja motivaatio kohdallaan!
Aika isoja
asiakokonaisuuksia, joista voisi jokaisella työpaikalla aloittaa pohtimalla mistä
se tuottavuus oikein tulee? Laajemmin ilmiötä voisi tuoda esiin työhyvinvoinnin
yhteydessä. Niinpä kannustan Kevan tutkijoita kovasti ottamaan tuottavuuskulman
mukaan työhyvinvoinnin johtamista kartoittavaan tutkimukseensa. Se olisi hyvää
asennemuokkausta – ja toisaalta työn tuottavuus ratkaisee kaiken!
Lataa tutkimus: www.terveystalo.com/tyohyvinvointi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti