Raportoinnin
käytännöt pysyneet samoina 2009-14
Strategisen hyvinvoinnin raportoinnin osalta yksi päätulos
on se, että raportointiaktiivisuus on pysynyt lähes samana läpi vuosien
2009-14. Kuva 1 esittää henkilöstötilinpäätöksen, sisäisen henkilöstöraportin
ja toimintakertomuksen käytön aktiivisuuden vuosina 2009-14.
Kuva 1. Henkilöstötilinpäätöksen, henkilöstöraportin ja
toimintakertomuksen käyttö strategisen hyvinvoinnin raportoinnissa vuosina
2009-14.
|
Kuva 1 osoittaa, että näiden ”vakavampien” raporttien käytön
tason on 25-35 %:n paikkeilla kaikkien organisaatioiden suhteen. Toinen huomio
on tosiaan raporttien käytön pysyminen varsin samalla tasolla, ainoa poikkeus
on sisäisen henkilöstöraportin yleistyminen vuonna 2014.
Kuva 2 osoittaa, että henkilöstötilinpäätös on julkisen
sektorin juttu! Yli 60 % valtion työnantajista ja yli 70 % kunnista tekee
henkilöstötilinpäätöksen, kun luku yksityisellä sektorilla on viiden prosentin
luokkaa. Huikea ero – yksityinen sektori ei ole löytänyt julkiselle
henkilöstötilinpäätökselle sijaa raportointikokonaisuudessaan. Samat erot
jullisen ja yksityisen sektorin välillä pätevät toimintakertomuksen käyttöön
työhyvinvoinnin raportointivälineenä – julkinen sektori käyttää, yksityinen ei.
Sisäinen henkilöstöraportti on sen sijaan laajemmin käytetty myös yksityisellä
sektorilla, mutta sitä taas on vähemmän käytössä kunnissa.
Kuva 2. Henkilöstötilinpäätöksen, henkilöstöraportin ja
toimintakertomuksen käyttö strategisen hyvinvoinnin raportoinnissa eri
toimialoilla vuosina 2009-14.
|
Kuva 3. osoittaa työterveyshuollon raporttien käytön olevan
selkeästi yleisempää kuin kuvan 1 raporttien. yli 80 % organisaatioista tekee
(=saa työterveyspalvelutuottajaltaan) Kela-korvaushakemuksen ja lähes 80 %
organisaatioista saa tämän ohella työterveysraportin. Projektikohtainen
raportointi ja erityisesti erillinen hyvinvointiraportti ovat selkeästi
vähemmän käytettyjä.
Tulokset kaikkien raporttien käytöstä eri organisaatioiden
kokoluokkien välillä olivat selkeät – käyttö oli aktiivisinta suurissa
organisaatioissa (yli 250 henkilöä) ja vähäisintä pienissä (alle 50 henkilöä)
organisaatioissa.
Mikä aktivoi
raportointiin?
Tutkimusaineisto mahdollisti analyysin siitä, mikä aktivoi organisaatioita
raportoimaan paremmin. Tulokset olivat varsin selkeät – hyvä strategisen
hyvinvoinnin johtaminen tuo tullessaan (tai siihen kuuluu) raportointi. Analyysissa
tärkeimmiksi tekijöiksi nousivat tavoitteiden asettaminen ja johdon
superprosessit, jotka ovat yhdistelmä työhyvinvoinnin huomioon ottamista johdon
strategiatyössä, esimiesten koulutuksessa ja kehityskeskusteluissa (lue lisää
johdon superprosesseista: blogi johdon superprosesseista).
Kuva 4. esittää strategisen hyvinvoinnin tavoitteiden
asettamisen ja johdon superprosessien tason yhteydet raportoinnin yleisyyteen. Kuva
on – täytyy tunnustaa – hieman monipolvinen, joten selkeytetään asiaa esimerkin
kautta. Sisäisen henkilöstöraportin käyttöön vaikuttaa ensinnäkin tavoitteiden
asettaminen; niistä organisaatioista joissa tavoitteet on asetettu n 55 %
käyttää henkilöstöraporttia. Vastaavasti niistä organisaatioista joissa
tavoitteita ei ole asetettu henkilöstöraportin käyttäjiä on n. 25 %. Nämä
prosenttitasot on merkitty katkoviivalla kuvaan 4. Tavoitteiden asettamisen ohella
johdon superprosessien taso selittää sisäisen henkilöstöraportin käyttöä. Tavoitteiden
asettaneiden organisaatioiden joukossa johdon superprosessien taso muuttaa
raportoinnin yleisyyttä 45 – 65%:n välillä. Tavoitteita asettamattomissa
organisaatioissa vastaava vaihtelu on 15 ja 43 %:n välillä.
Kuva 4. Strategisen hyvinvoinnin tavoitteiden asettamisen ja
johdon superprosessien tason yhteydet raportoinnin yleisyyteen.
|
Mitä raportointi tuo
tulleessaan?
Raportoinnin tarkoitus on tuottaa tietoa organisaation eri
tasoille, erityisesti johdolle. Niinpä tein analyysin, miten raportointi oli
yhteydessä arvioituun strategisen hyvinvoinnin tuloksellisuuteen. Ja tottahan
se oli, raporttien käyttö selkeytti toiminnan tuloksellisuutta. Yksi hyvä
esimerkki tästä on kuvassa 5.
Kuva 5. Tuottavuuden tulokset (tulokset talouden kautta
erittäin positiiviset) strategisen hyvinvoinnin tavoitteiden asettamisen ja
sisäisen henkilöstöraportin käytön mukaan.
|
Kuva 5. esittää tuottavuuden tuloksellisuuden tavoitteiden
asettamisen ja sisäisen henkilöstöraportin käytön mukaan. Kun tavoitteet on
asetettu, tehdään paremmin ja tulokset ovat paremmat; ja kun tuloksia vielä
raportoidaan tiedetään ne paremmiksi. Näin kuvan 5 tulosta voisi vapaalla
kynällä tulkita.
Mitä opimme tästä?Raportoinnin yleisyydestä opimme sen, että aktiivisuudessa on kovasti kehitettävää. Työterveyspalvelutuottajan tekemät raportit löytyvät melkein kaikilta, mutta itse tehtävät, vaativat raportit vain harvoilta. Yhdessä muun hyvän johtamisen (esimerkiksi asetetaan tavoitteet!) kanssa raportointi selkeyttää toiminnan tuloksellisuutta ja on avain toiminnan kehittämiseen. Tulosten tunteminen (=raportointi) on välttämätöntä kehittämiselle. Tiedetään missä ollaan ja tiedetään mitä voidaan tavoitella. Tietojohtamiseksi, tiedolla johtamiseksi – tai in english knowledge management’iksi tätä voidaan kutsua.
Lataa tutkimus: www.terveystalo.com/tyohyvinvointi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti