Eilen (12.12.2014) julkaistiin Toni Pekan ja Riku Perhoniemen
Kevassa tekemä tutkimus Julkisen alan
työhyvinvointi vuonna 2014. Tutkimus luotaa varsin laajalla otteella
kunta-alalla ja kirkon palveluksessa työskentelevien ihmisten kokemuksia työhyvinvoinnin
eri osa-alueilta. Tutkimus löytyy kokonaisuudessaan Kevan nettisivuilta (https://www.keva.fi/fi/julkaisut/Sivut/tutkimusjulkaisut.aspx
). Kannattaa perehtyä – mielenkiintoisia tuloksia. Tässä blogissa rohkenen
tehdä joitakin vertailuja tämän tutkimuksen ja Strategisen hyvinvoinnin johtaminen
Suomessa 2014 tutkimuksen tulosten välillä. Näin pääsemme tarkastelemaan
muutaman osa-alueen tilaa (kuntatyöntekijöiden tuntemukset) ja johtamisen toimintatapoja;
onko niillä yhteyksiä.
Esimiesten toiminnan
oikeudenmukaisuus
Pekka ja Perhoniemi aloittavat raporttinsa esimiestyön
arvioinneilla. Yksittäisistä tuloksista poimin tähän kokemukset esimiestyön puolueettomuudesta
ja oikeudenmukaisuudesta, jossa 63 % henkilöstöstä oli täysin tai melko samaa
mieltä ja vastaavasti 15 % melko tai täysin eri mieltä. Strategisen
hyvinvoinnin johtaminen Suomessa 2014 tutkimuksessa 59 % kuntaorganisaatioista
oli määrittänyt esimiehille vastuun alaisten työhyvinvoinnin johtamisessa.
Näiden vastuun määrittäneiden keskuudessa 77%:ssa organisaatioista esimiehet
kohtelevat kaikkia järjestelmällisesti tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti –
kaikista kunta-alan organisaatioista näitä oli siten 45 %. Kuvassa 1 on vedetty
yhteen nämä kahden eri tutkimuksen tulokset.
Kuva 1. Esimiehen toiminnan oikeudenmukaisuus kunta-alalla –
henkilöstön kokemukset (yläkuva) ja työhyvinvoinnin johtamisen toimintatavat
(alakuva).
|
Kuva 1 konkretisoi varsin hyvin, että 36 % kunta-alan
työntekijöistä ei ollut tyytyväinen esimiehen toimintaan puolueettomuuden ja
oikeudenmukaisuuden osalta ja vastaavasti 41 % kuntaorganisaatioista ei ollut
määrittänyt esimiehille lainkaan vastuuta alaisten työhyvinvoinnin johtamisessa.
Positiivisessa päässä vastaavasti 27 % henkilöstöstä koki esimiesten toimivat
erittäin hyvin oikeudenmukaisuuden suhteen, kun taas 45 % työnantajan
edustajista näki, että esimiehet olivat järjestelmällisesti tasapuolisia ja
oikeudenmukaisia. Näiden lukujen vertailu on suuntaa antavaa, mutta
perustellusti voidaan kuitenkin todeta, että 36 % ihmisistä oli tyytymättömiä
ja 41 % organisaatioista ei ollut edes aloittanut työhyvinvoinnin johtamista
esimiesten suhteen. Tulkinta etenemistavasta on selkeä: ensin määritetään
esimiehille vastuu, sitten varmistetaan heidän tiedot ja osaaminen ja sitten
heitä johdetaan tässä asiassa. Tämä tuo mukanaan aivan varmasti henkilöstön
tyytyväisyyden kasvun.
Osaaminen ja
osaamisen johtaminen ovat tärkeitä
Julkisen alan
työhyvinvointi vuonna 2014 –tutkimusraportissa ja siinä kirjatuissa
Työturvallisuuskeskuksen kuntaryhmän kehittämisehdotuksissa korostetaan
henkilöstön osaamisen ja sen kehittämisen tärkeyttä. Kunta-alalla
työskentelevistä 65 % oli täysin tai melko samaa mieltä väittämään ”Työnantajani kannustaa ammatilliseen kehittämiseen”.
Vastaavasti 14 % vastaajista oli melko tai täysin eri mieltä väittämän kanssa;
tilanne oli siis kohtuullisen hyvä. Strategisen hyvinvoinnin johtamisen suhteen
tilanne oli sen sijaan kehnompi. Kaikista kunta-alan organisaatioista vain 3 %
oli asettanut osaamisen kehittämiselle kunnollisen (määrällisen) tavoitteen ja
vain 7 % oli tehnyt oman arvionsa mukaan perusteellisen suunnitelman osaamisen
kehittämiseksi. Näitä pieni lukuja selittää osin se, että 53 %
kuntaorganisaatioista ei ollut asettanut strategiselle hyvinvoinnille lainkaan
tavoitteita ja vastaavasti 63 % ei ollut tehnyt kirjallista suunnitelmaa
strategisen hyvinvoinnin kehittämiseksi. Tavoitteen asettaneista
organisaatioista 7 % oli asettanut määrällisen tavoitteen ja suunnitelman
tehneistä 18 % koki tehneensä perusteellisen suunnitelman osaamisen
kehittämiseksi. Eivät nuokaan luvut kovin korkeita ole!
Kuvan 2 tulkinta on sekä positiivinen että kriittinen. Hyvää
on se, että lähes 2/3-osaa henkilöstöstä kokee, että työnantaja kannustaa
ammatilliseen kehittymiseen. Tosin vain 27 % on tässä täysin samaa mieltä.
Huonoa on osaamisen kehittämisen erittäin kehno johtaminen – tavoitteet ovat
löperöt, jos tavoitteita yleensä koko strategiselle hyvinvoinnille on asetettu
ja kehittämissuunnitelmat ovat yleisluonteisia kuvailuja. Mennään tasolla,
jossa tavoitteena on ”henkilöstön osaaminen kehittyy” ja suunnitelmana ”kehitetään
henkilöstön osaamista”. Nämä ovat ilmaisuja, joista ei pysty määrittämään mitä
ihan oikeasti tavoitellaan ja mitä ihan oikeasti tehdään. En pidä ihmeenä, että
näillä johtamisen perusteilla osaamisen kehittämiseen resursoidaan kunta-alalla
alle 200€ vuodessa henkilöä kohden. Summa on puolet valtiotyönantajan
resursointitasosta.
Miten sitten eteenpäin – mitkä ovat tulkinnat? Vakiovastaus
voisi olla, että ”kunhan saamme johdon sitoutettua, niin sitten saamme lisää
resursseja.” Oikea vastaus on se, että määritetään osaamisvaatimukset kunnolla,
tehdään työn tuottavuuteen sidottu osaamisen kehittämissuunnitelma ja
toteutetaan se. Kunta-ala on erittäin ihmistyövoimainen ala, jossa osaamisen
arvo on suuri. Se tulee nostaa oikeaan asemaan myös johtamisessa. Talouden
kannalta on onni, että kaiken koulutuksen (ja osaamisen kehittämisen laajemmin)
ei tarvitse maksaa mitään – työpaikkojen tutoroinnit, mestari-kisällimallit,
jne ovat hyviä keinoja osaamisen täsmä-lisäämiseen.
Innovointi ja jatkuva
kehittäminen
Innovointiin ja työn tuottavuuden parantamiseen kohdistetaan
suuri huomio Julkisen alan työhyvinvointi
vuonna 2014 –tutkimusraportissa ja siinä kirjatuissa
Työturvallisuuskeskuksen kuntaryhmän kehittämisehdotuksissa. Näin tulee ollakin!
Tutkimus antaa oivallisella tavalla näkymän henkilöstön mielipiteistä työn
kehittämisessä. 58 % kuntatyöntekijöistä oli täysin tai melko samaa mieltä
väittämässä ”Työyhteisöni kehittää
toimintatapoja työn sujuvuuden kehittämiseksi”. Jatkuvan kehittämisen
toimintatavoista johtamisen suhteen saatiin puolestaan tuloksia Strategisen
hyvinvoinnin johtaminen Suomessa 2014 tutkimuksessa, jonka mukaan 19 %:lla
kuntaorganisaatioista oli käytössä säännöllisesti jatkuvan parantamisen malli
työn ja työn kehittämiseen liittyvissä asioissa. Kuva 3 esittää nämä tulokset.
Kuva 3. Työn sujuvuuden ja jatkuva parantaminen henkilöstön
kokemuksena (yläkuva) ja jatkuvan parantamisen mallin käyttönä (alakuva).
|
Kun tulkitaan kuvaa 3 rohkealla kädellä, voidaan sanoa, että
1/6-osa kuntatyöntekijöistä työskentelee jatkuvaa parantamista toteuttavissa
työpaikoissa. Edelleen voidaan rohkeasti tulkita, että 30-40 % kunnan
henkilöstöstä on töissä työpaikoilla, joilla jatkuvaa parantamista ja työn
sujuvuutta toteuteta. Nämä luvut ovat aika karuja – jos peruskehittämistäkään
ei tehdä, niin miten sitten voitaisiin innovoida uutta?
Reseptini tämän asian kehittämiseen on selkeä: johdon
asettamat, työn tuottavuuden kautta juonnetut tavoitteet työn kehittämiselle! Jos
– johdon mielestä – tuottavuus on tärkeää, on sitä sitten kehitettävä. Ja jos
työn kehittäminen on oleellinen osa tuottavuuden kehittymistä, on sitä sitten
kehitettävä. ja sen kautta siihen on oltava selkeät toimintatavat ja resurssit.
Nyt kuntaorganisaatioista 19 % on ottanut säännöllisesti käyttöön jatkuvan
parantamisen työn kehittämiseksi. Tämä voidaan nostaa ylemmäs vain johdon
asettamien tavoitteiden kautta.
Lataa tutkimukset
Julkisen alan
työhyvinvointi vuonna 2014 https://www.keva.fi/fi/julkaisut/Sivut/tutkimusjulkaisut.aspx
Strategisen
hyvinvoinnin johtaminen Suomessa 2014 www.terveystalo.com/tyohyvinvointi
Kommentoin tätä tekstiä täällä:
VastaaPoistahttp://kevakaari.blogspot.fi/2014/12/onko-johtamisella-merkitysta.html