Strategisen hyvinvoinnin johtaminen Suomessa
tutkimussarjassa olemme (Ossi Aura, Guy Ahonen, Tomi Hussi ja Juhani Ilmarinen)
kartoittaneet myös osaamisen kehittämistä – sen tärkeyttä, tavoitteiden konkreettisuutta,
suunnitelman perusteellisuutta ja mittareita. Viiden vuoden aikana kerätty
tietokanta antaa mahdollisuuden trendien tutkimiseen, ja sitä teinkin kun
valmistauduin eiliseen (4.12.2014) HENRY ry:n työhyvinvoinnin edistämisen
jaoksen kokoukseen. Kirjasin tähän blogiin tärkeimmät löydökset ja tulkintani
niistä.
Osaamisen
kehittämisen tärkeys ja tavoitteet
Strategisen hyvinvoinnin sisältöjen määritys (mitä tehdään?)
ja tavoitteiden asettaminen (mihin pyritään?) ovat oleellisia vaiheita
strategisen hyvinvoinnin ohjelman luomisessa. Sisältöjen määrittämisen
yhteydessä olemme kysyneet eri osa-alueiden tärkeyttä viiden vastausvaihtoehdon
kautta (ei lainkaan tärkeä, hieman tärkeä, kohtalaisen tärkeä, tärkeä ja
erittäin tärkeä). Tulos tässä on mielenkiintoinen – osaamisen kehittämisen
tärkeys on vähentynyt vuosista 2010 ja 2011 vuosiin 2012 ja 2014! Tavoitteiden
konkreettisuuden osalta osaamisen kehittämiselle oli annettu määrällinen
(numeraalinen) tavoite 15-20 %:ssa organisaatioista vuosittain. Muutoksia ei
siis juuri ollut tapahtunut – tavoitteiden konkreettisuus oli koko ajan varsin
heikolla tasolla. Kuva 1. yhdistää nämä tulokset.
Kuvassa 1 on merkitty vasemmalle pylväiden selityksiin
strategisen hyvinvoinnin sisällön määrittäneiden osuudet vuosittain – se on
kasvanut vuoden 2010 42 %:sta vuoden 2014 59 %:iin. Vastaavasti
oikeanpuoleisissa pylväiden selitteissä on tavoitteen asettaneiden
organisaatioiden osuudet vuosittain, siinä kehitys on edennyt vuoden 2010 34 %:sta
vuoden 2014 43 %:iin.
Kuvan 1 tulkinta on selkeä, vaikkakin harmillinen tehdä –
osaamisen tärkeys on vähentynyt viime vuosien aikana! Syytä tähän on tämän tyyppisellä
kyselytutkimuksella mahdoton saada, mutta negatiivinenhan tuo tulos on. Jos
emme koe osaamisen kehittämistä tärkeänä, emme myöskään panosta siihen
täysillä! Ja osaamisesta Suomen tulisi elää ja kukoistaa. Toinen kuvan 1
tulkinta on yhtä selkeä – osaamisen kehittämiselle asetetut tavoitteet ovat
löperöt – selkeät määrälliset tavoitteet asettaa vain 15-20 % organisaatioista.
Laadullinen tavoite (esim. pyrimme osaamisen kehittymiseen…) ei anna
mahdollisuutta mitata osaamisen todellista muutosta. Määrälliseen tavoitteeseen
voidaan päästä esimerkiksi henkilöstötutkimuksen omaa osaamista ja työn
hallintaa kartoittavilla kysymyksillä. Toinen hyvä vaihtoehto on hyödyntää
asiakaspalautteita osaamisen kartoittamisessa – ainakin tietyillä toimialoilla.
Osaamisen
kehittämisen suunnitelman taso
Strategisen hyvinvoinnin kirjallisen kehittämissuunnitelman
on tehnyt 28 – 36 % organisaatioista vuosittain, tänä vuonna juuri tuo 36 %.
Luku on sinänsä erittäin alhainen (=miksi 64 % ei tee kehittämissuunnitelmaa?),
mutta kiinnitämme huomiota tässä osaamisen kehittämisen suunnitelman itse
arvioituun tasoon. Kuva 2 kertoo tulokset eri toimialoilta – siis vuoden 2014
aineistosta.
Kuva 2. Osaamisen kehittämisen suunnitelman taso -
strategisen hyvinvoinnin suunnitelman tehneiden keskuudessa vuonna 2014 eri
toimialoilla.
|
Kuva 2 osoittaa sen, että strategisen hyvinvoinnin
suunnitelman tehneiden keskuudesta 28 % arvioi itse, että suunnitelma on
perusteellinen. Keskimäärin 66 % koki tehneensä yleisluonteisen suunnitelman ja
6 % ei ollut tehnyt osaamisen kehittämiseen lainkaan suunnitelmaa. Nämä luvut
siis siitä 36 %:n organisaatioryhmästä, jotka olivat tehneet strategiselle
hyvinvoinnille kirjallisen suunnitelman.
Kuvan 2 tulkinta on selkeä – valitettavasti. Miksi vain 28 %
yleensä suunnitelman tehneistä tekee perusteellisen suunnitelman osaamisen kehittämiselle?
Onko syynä osaamisen tärkeyden väheneminen (mitä kuva 1 osin todistaa), vai
onko kyseessä yksinkertaisesti HR-vastaavien ajanpuute? Meneekö osaamisen
kehittäjien aika nykyisin YT-neuvotteluihin ja muuhun ”tiukkojen talousaikojen
työhön”? Tulos on joka tapauksessa sellainen, että haastan tässä osaamisen
kehittämisestä vastaavat tekemään asioita paremmin. Sekä tavoitteiden
asettamisen että suunnitelman perusteellisuuden suhteen.
Mittareiden käytössä
valtavia mahdollisuuksia!
Tämän blogin kolmas kuva (joka on sama kuin tutkimusraportin
kuva 29 sivulla 48) vetää yhteen osaamisen kehittämisen tavoitteiden
konkreettisuuden, suunnitelman tason sekä mittareiden käytön. Mittareiden
osalta tutkimuksessa kysyttiin ensin onko strategiselle hyvinvoinnille
määritetty yleensä mittarit – vuonna 2014 59 % organisaatioista oli niin
tehnyt. Tämän jälkeen vastaajia pyydettiin kirjoittamaan mitä mittareita he
käyttivät. Näistä kirjoitetuista vastauksista eroteltiin mittarit kymmeneen
luokkaan, joista yksi (kolmanneksi yleisin) oli osaaminen.
Kuva 3. Osaamisen kehittämisen järjestelmällisyys niiden
organisaatioiden osalta, joissa strategisen hyvinvoinnin sisältö oli määritetty
ja tavoitteet asetettu, vuoden 2014 aineisto.
|
Kuva 3 vaatii tarkan vaiheittaisen selvityksen. Ensinnäkin
se jakaantuu kolmeen osaan asetetun tavoitteen konkreettisuuden suhteen. Näissä
kolmessa osassa on sen jälkeen jaettu organisaatiot kolmeen alaryhmään tehdyn
suunnitelman tason mukaan. Ja kolmanneksi organisaatioita on eroteltu sen
mukaan, ovatko ne määrittäneet mittarin osaamisen mittaamiseksi. Kuvan 3
aineistoon valikoitui siis ne organisaatiot, jotka olivat määrittäneet
strategiselle hyvinvoinnille sisällöt ja asettaneet tavoitteet. Näitä
organisaatioita oli 36 % tutkimukseen vastanneista – kuva 3 esittää siis
tulokset parhaiden organisaatioiden osalta!
Kuvan 3 tulkinta voidaan juoksuttaa vaiheittain seuraavasti:
organisaatiot, joilla ei ollut tavoitetta osaamisen kehittämisessä (vaikka siis
yleiset tavoitteet oli asetettu) olivat tehneet yleisluonteisen osaamisen
kehittämisen suunnitelman ja eivät käyttäneet mittareita. Näitä organisaatioita
oli 11 %. Toisessa ryhmässä, jossa siis osaamiselle oli asetettu laadullinen
tavoite, oli tehty paljon yleisluonteisia ja jonkin verran perusteellisia
suunnitelmia osaamisen kehittämiseksi. Yleisluonteisia suunnitelmia tehneitä
oli 43 % ja niistä osa (7 %) käytti mittareita osaamisen mittaamiseksi. Kolmas
ryhmä, siis määrällisen tavoitteen osaamisen kehittämiselle asettaneet tekivät
yleisluonteisia (7 %) ja perusteellisia (12 %) suunnitelmia. Näistä
organisaatioista puolet / kaksi kolmasosaa käytti mittareita osaamisen
seurantaan.
Voidaanko kuvan 3 tuloksia tulkinta siten, että se osa
organisaatioista, jotka ovat asettaneet määrällisen tavoitteen, tehneet perusteellisen
suunnitelman ja käyttävät mittareita ovat ainoita oikein tehneitä? Itse olisin
taipuvainen näin tulkitsemaan! Tuo osa näistä parhaista organisaatioista (36 %
kaikista) oli 8 %. Tämä vastaa siis 3 %:ia kaikista vuonna 2014 tutkituista
organisaatioista. Tässä on todella parantamisen varaa!
Onko osaamisen
kehittämisen toimintatavoilla ja koulutuksen pienenevillä euroilla joku yhteys?
Kuvat 1-3 osoittavat, että osaamisen kehittämisen
toimintatavoissa on paljon kehittämisen varaa. Samaan aikaan tutkimussarjan
tulokset osoittavat, että koulutukseen suunnatut eurot vähenevät koko ajan,
keskimääräinen koulutusinvestointi on vähentynyt vuoden 2009 352€:sta vuoden
2014 257€:oon henkilöä kohden vuodessa. Mielipiteeni vahvistamiseksi tein
muutamia regressioanalyyseja koulutuseurojen erojen selvittämiseksi. Tulokset
olivat selkeitä:
1.
organisaation taloudellinen tila oli yhteydessä
koulutuspanostuksiin, heikon, välttävän ja keskitasoisen taloustilan
organisaatioissa koulutuspanostus oli luokkaa 280€/hlö/v, hyvän taloustilan
organisaatioissa 330€/hlö/v ja erinomaisen taloustilan organisaatioissa
510€/hlö/v
2.
tuloksellisuus osaamisen kehittymisessä oli
yhteydessä koulutuspanostuksiin; tuloksia saamattomat organisaatiot panostivat koulutukseen
260€/hlö/v, tuloksia hieman kehittäneet organisaatiot 295€/hlö/v ja tuloksia
kohtalaisen paljon kehittäneet organisaatiot 370€/hlö/v
Nämä tulokset osoittivat siis kiistattomasti taloudellisen
tilanteen ja koulutuksen koetun hyödyn merkityksen koulutuspanostuksiin. Myös strategisen
hyvinvoinnin johtamisen tasolla oli selkeä yhteys koulutuksen investointeihin,
kuten kuva 4 osoittaa.
Kuva 4. Koulutuksen investointien keskiarvot strategisen
hyvinvoinnin tavoitteiden ja johdon strategiatyön työhyvinvointisisällön mukaan.
|
Kuvan 4 tulkinta on varsin selkeä, kun strategista
hyvinvointia johdetaan kokonaisuudessaan hyvin, panostetaan koulutukseen
enemmän. Jo pelkästään tavoitteen asettaminen heijastui yli 40 % korkeampaan
koulutusinvestointiin (299 vs 432€/hlö/v). Tämän lisäksi johdon aktiivisuus
työhyvinvoinnissa nosti edelleen koulutukseen panostamista. Hyvin johdettuna
resursoinnit ovat perusteltuja!
Haasteita
HR-vastaaville!
Tutkimussarjan tulokset osaamien kehittämisen osalta
osoittavat selkäesti sen, että kehittämisen mahdollisuuksia on vielä paljon.
Eritoten osaamisen kehittämisen tavoiteasetanta ja mittarointi ovat asioita,
joilla voidaan paitsi osoittaa osaamisen kehittämisen tulokset, myös oppia
kokonaisuuden kehittämisestä paljon. HENRY ry:n työhyvinvoinnin edistämisjaoksessa
(4.12.14) todettiin, että osaamisen kehittämisen tulosten osoittaminen on
vaikeaa – mutta ei se mahdotonta ole! Ja jos sitä ei yritä tehdä, ei se koskaan
toteudu.
Lataa tutkimus: www.terveystalo.com/tyohyvinvointi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti