Esimiesten rooli strategisessa hyvinvoinnissa on kiistaton, esimiehillä
on suora yhteys henkilöstöön – toivottavasti erittäin usein! Lisäksi esimiehet
ovat kannustavia, reiluja ja mukavia – ainakin näin usein vaaditaan. Esimiesten
työssä ja toimenkuvassa strateginen hyvinvointi (tai työhyvinvointi) on kuitenkin
mukana vain, jos esimiehille on määritetty selkeä vastuu organisaatiossa.
Olemme kartoittaneen esimiesvastuuta tutkijatiimillä Ossi Aura, Guy Ahonen, Tomi Hussi ja
Juhani Ilmarinen Strategisen
hyvinvoinnin johtaminen Suomessa –tutkimussarjassa vuosina 2009-14.
Kartoittaminen on tehty kysymyksellä ”Onko
yrityksessänne määritelty lähiesimiehille selkeä rooli henkilöstön (alaisten)
työhyvinvoinnin kehittämisessä?” Tässä kysymyksessä oli pelkistetysti kaksi
vastausvaihtoehtoa: ”kyllä” ja ”ei”. Reilu puolet organisaatioista oli
määrittänyt esimiehille työhyvinvointivastuun vuonna 2014, kuvassa 1. kehitys
vuodesta 2009 alkaen eri kokoluokissa.
Esimiesvastuun kehitys
2009-14
Kuva 1. Esimiesvastuun määrittäneiden organisaatioiden
%-osuudet eri kokoluokissa vuosina 2009-14.
|
Kuva 1 osoittaa ensinnäkin, että esimiesvastuu on kasvanut
vuodesta 2009 vuoteen 2014 37 %:sta 52 %:iin organisaatioista. Tämä on erittäin
hyvä kehitys – toki vielä sataan prosenttiin on matkaa. Toisaalta kuva 1
osoittaa, että organisaation henkilöstömäärällä on merkitystä; pienissä
organisaatioissa esimiesvastuun määrittäminen on paljon vähäisempää kuin
suurissa.
Esimiesvastuu eri
toimialoilla
Esimiestyö henkilöstön suhteen on pitkälti samanlaista eri
toimialoilla, pohjimmiltaan kyse on kahden ihmisen välisestä toiminnasta. Eri
toimialoilla on kuitenkin selkeästi erilaisia kulttuureja ja toimintatapoja
esimiesten vastuissa, niistä kooste kuvassa 2.
Kuva 2. Esimiesvastuun määrittäneiden organisaatioiden
%-osuudet eri toimialojen kokoluokissa, vuosien 2009-14 aineisto.
|
Kuva 2 osoittaa, että julkisella sektorilla esimiesten
vastuu työhyvinvoinnissa on määritetty yleisimmin kuin yksityisellä sektorilla;
valtion organisaatioista 69 % ja kuntatyöpaikoista 53 % oli määrittänyt
esimiesvastuun. Heikoin tilanne on kuljetuksen ja rakentamisen toimialoilla, joilla
vain n. 30 % organisaatioista on määrittänyt esimiehille vastuun alaisten
työhyvinvoinnissa. Erityisen paljon kehitettävää on näiden toimialojen pienissä
yrityksissä! Kokonaisuudessaan voi sanoa, että yksityinen puoli voisi ottaa
valtiosta mallia!
Mitkä tekijät selittävät
esimiesvastuun määrittämisen yleisyyttä?
Tutkimussarjan viiden vuoden aineisto antoi hyvän
mahdollisuuden regressioanalyysille, jonka avulla etsittiin selittäviä
tekijöitä esimiesten työhyvinvointivastuun määrittämiselle. Analyysilla
selvitettiin siis sitä, minkälaiset organisaatiot olivat määrittäneet vastuun muita
enemmän. Tiivistelmä tuloksista kuvassa 3.
Kuva 3. Esimiesroolin määrittämistä selittävät strategisen hyvinvoinnin
tavoitteiden asettaminen ja mittareiden käyttö, vuosien 2009-14 koko aineisto.
|
Kuvan 3 tulos on selkeä: ne organisaatiot, jotka ovat
asettaneet strategiselle hyvinvoinnille tavoitteet ja käyttävät mittareita olivat
määrittäneet esimiehille vastuun työhyvinvoinnissa muita useammin. Näissä
organisaatioista 77 % oli vastuun määrittänyt, kun ”ei tavoitteita” ja ”ei
mittareita” ryhmästä vastuun oli määrittänyt vain 18 % organisaatioista.
Tavallaan itsestään selvä tulos – strategisen hyvinvoinnin kokonaisjohtaminen
pitää sisällään myös esimiesten vastuuttaminen. Toisaalta ”on tavoitteet &
on mittarit” ryhmässäkin esimiesvastuu ei ollut määritetty kaikissa
organisaatioissa – johtamisessa on siis kehittämistä kaikilla tasoilla.
Organisaatiot, joissa työhyvinvointia ei otettu lainkaan
huomioon johdon strategiatyössä, niistä vain joka viides (19 %) oli määrittänyt
esimiesvastuun. Kun työhyvinvointi oli otettu huomioon johdon strategiatyössä paljon,
oli vastaava luku 77 %. Tulos osoittaa, että johto todella johtaa!
Miten esimiesvastuu näkyy strategisen hyvinvoinnin tuloksellisuudessa?
Tutkimussarjassa kartoitimme hyvinvointityön
tuloksellisuutta kahdeksan osa-alueen osalta (ilmapiiri, yrityskuva, työkyky,
esimiestyö, terveys, sitoutuminen, talous ja osaaminen). Esimiesten
työhyvinvointivastuu oli yhteydessä eniten neljän osa-alueen tuloksellisuuteen
kuvan 5. mukaan.
Mielenkiintoinen – ja toisaalta itsestään selvä – tulos oli
johdon strategiatyön työhyvinvointipainotuksen merkitys esimiesvastuun
määrittämiselle.
Kuva 4. Esimiesvastuun määrittäneiden organisaatioiden
%-osuudet johdon strategiatyön työhyvinvointipainotuksen mukaan, vuosien
2009-14 aineisto.
|
Miten esimiesvastuu näkyy strategisen hyvinvoinnin tuloksellisuudessa?
Kuva 5. Strategisen hyvinvoinnin arvioitu tuloksellisuus eri
osa-alueilla esimiesroolin määrittämisen mukaan, vuosien 2011-14 aineisto.
|
Kuva 5 osoittaa, että esimiesvastuun määrittäneet
organisaatiot arvioivat tulokset paremmiksi esimiestyössä, työkyvyssä,
sairauspoissaoloissa ja ilmapiirissä – verrattuna siis organisaatioihin, joissa
esimiesvastuuta ei ollut. Kuva 4 neljä osa-aluetta pohjautuvat tilastolliseen
testiin, näillä osa-alueilla tuloksellisuuden erot esimiesvastuun määrittäneiden
ja ei-määrittäneiden organisaatioiden välillä oli suurimmat. Kuvan 4 tulos ei
tarkoita, että esimiesten työhyvinvointivastuu olisi ainoa tekijä
tuloksellisuuden taustalla, mutta sen se kertoo että tälläkin on merkitystä.
Kuvan 5 tulos on mielenkiintoinen siinä mielessä, että se
saattaa osoittaa esimiesten työhyvinvointitoiminnan fokusta tällä hetkellä. Kun
esimiesvastuu on määritelty, on tavallaan itsestään selvää että tuloksia
saadaan esimiestyön kautta. Vastuun määrittämiseen liittyy luontevasti usein
esimiesten kouluttamista ja muuta sparraamista. Työkyvyn ja sairauspoissaolojen
kautta saavutetut tulokset kertovat sitä, että työhyvinvointitoiminnan ydin on
pitkälti työkykyjohtamisessa. Tämä on ollut myös Suomen ”virallinen linja” –
mm. Kelan vuonna 2012 alkaen edellyttämä 30-60-90 sairauspoissaolopäivän malli
vastuuttaa organisaatioita ja esimiehiä puuttumaan sairauspoissaoloihin entistä
pontevammin.
Kokonaistulkintaa
Esimiehille määritetty vastuu strategisessa hyvinvoinnissa
on kehittynyt positiivisesti viimeisen viiden vuoden aikana. Vastuun
määrittämistä tukee kokonaisvaltaisesti laadukas strategisen hyvinvoinnin
johtaminen, kuten tavoitteiden määrittäminen ja mittareiden käyttö. Yleinen
esimiesvastuun määrittäminen näkyy työhyvinvoinnin tuloksellisuudessa – vastuu ja
sen mukanaan tuoma työ ei siis ole turhaa!
Jatkoa seuraa…
Tutkimussarjassamme kartoitettiin esimiesten
työhyvinvointivastuun peruskysymyksen(kyllä / ei) lisäksi esimiesten
toimintarooli lukuisissa prosesseissa – esimerkiksi tasa-arvossa, osaamisessa,
työuran tukemisessa, työpaikkakiusaamisessa ja varhaisessa tuessa. Näistä
bloggaan tulevina aikoina!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti