Rekrytointi on ihmisen työuran kannalta ensimmäinen ja sen
kautta tärkeä toiminto – tavoitteena on yhdistää organisaation tarve ja ihmisen
osaaminen kohdalleen. Rekrytointi on erittäin kriittinen toiminto, mahdollinen
virherekrytointi aiheuttaa jopa vuoden vajeen kyseisen tehtävän hoidossa. Viime
aikoina on mediassa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa keskusteltu rekrytoinnin
haasteista – onko tavoitteena aina saada taloon ”sopiva ja hyvä tyyppi”, vai
painotetaanko opiskelun ja työn aikaisempia saavutuksia. Ja kuuluuko hakijan
työhyvinvoinnin arviointi osaksi rekrytointia?
Olemme kartoittaneen rekrytointia tutkijatiimillä Ossi Aura, Guy Ahonen, Tomi Hussi ja
Juhani Ilmarinen Strategisen
hyvinvoinnin johtaminen Suomessa –tutkimussarjassa vuosina 2009-14.
Kartoittaminen on tehty kysymyksellä ”Työhyvinvointi
mukana yrityksen toimintojen kirjatuissa ohjeistuksissa. Miten yrityksenne eri
kirjatuissa toiminnoissa otetaan työhyvinvoinnin näkökulma huomioon
rekrytointiohjeissa?” Tässä kysymyksessä oli neljä vastausvaihtoehtoa, ei lainkaan, vähän, kohtalaisesti ja paljon.
Vajaat puolet organisaatioista oli määrittänyt rekrytoinnille ”kohtalaisesti”
tai ”paljon” vaihtoehdon, kuvassa 1. tulokset eri toimialoilta.
Kuva 1. Työhyvinvoinnin huomioon ottaminen rekrytoinnissa -
kohtalaisesti tai paljon vastanneiden %-osuudet eri toimialoilla; vuosien
2009-2014 keskiarvo.
|
Muutokset vuosina
2009-14
Kuva 2. Työhyvinvoinnin huomioon ottaminen rekrytoinnissa -
kohtalaisesti tai paljon vastanneiden %-osuudet eri kokoluokissa vuosina
2009-2014.
|
Tutkimussarjan viiden vuoden aineisto antoi hyvän mahdollisuuden regressioanalyysille, jonka avulla etsittiin selittäviä tekijöitä työhyvinvoinnin huomioon ottamiselle rekrytoinnissa. Analyysilla selvitettiin siis sitä, minkälaiset organisaatiot ottivat työhyvinvoinnin huomioon rekrytoinnissa muita enemmän. Tiivistelmä tuloksista kuvassa 3.
Kuvan 3 tulos on selkeä: ne organisaatiot, jotka ovat asettaneet strategiselle hyvinvoinnille tavoitteet ja määrittäneet esimiehille roolin työhyvinvoinnissa ottavat työhyvinvoinnin huomioon rekrytoinnissa muita useammin – tai syvällisemmin. Näissä organisaatioissa ”kohtalaisesti” ja ”paljon” arvioita oli 61 %, kun luku ”ei tavoitteita” ja ”ei esimiesvastuuta” organisaatioilla oli 28 %.
Miten työhyvinvoinnin
huomioon ottaminen näkyy strategisen hyvinvoinnin tuloksellisuudessa?
Tutkimussarjassa kartoitimme hyvinvointityön tuloksellisuutta kahdeksan osa-alueen osalta (ilmapiiri, yrityskuva, työkyky, esimiestyö, terveys, sitoutuminen, talous ja osaaminen). Työhyvinvoinnin huomioon ottaminen rekrytoinnissa oli yhteydessä neljän osa-alueen tuloksellisuuteen kuvan 4. mukaan.
Tutkimussarjassa kartoitimme hyvinvointityön tuloksellisuutta kahdeksan osa-alueen osalta (ilmapiiri, yrityskuva, työkyky, esimiestyö, terveys, sitoutuminen, talous ja osaaminen). Työhyvinvoinnin huomioon ottaminen rekrytoinnissa oli yhteydessä neljän osa-alueen tuloksellisuuteen kuvan 4. mukaan.
Kuva 4. Työhyvinvoinnin huomioon ottaminen rekrytoinnissa -
heijasteita strategisen hyvinvoinnin tuloksellisuuteen.
|
Kuva 4 osoittaa, että mitä syvällisemmin organisaatiot ottivat
työhyvinvoinnin huomioon rekrytoinnissa sitä paremmiksi ne arvioivat tulokset osaamisessa,
ilmapiirissä, esimiestyössä ja sitoutumisessa. Tämä ei tarkoita, että
rekrytoinnin työhyvinvointipainotus olisi ainoa tekijä tuloksellisuuden
taustalla, ei suinkaan, mutta sen se kertoo että tälläkin on merkitystä.
Hyvinvointityön tuloksellisuuden ja rekrytoinnin
työhyvinvointipainotusten välillä tulokset eri toimialoilla olivat
mielenkiintoisia. Eniten nämä kaksi asiaa korreloivat teollisuuden,
rakentamisen ja kaupan toimialoilla, valtio-työnantajalla ja kuljetuksessa
korrelaatiota ei ollut lainkaan.
Kokonaistulkintaa
Rekrytointi on tärkeä vaihe ihmisen työuran ja työnantajan
tarpeiden yhdistämisessä. Vajaa puolet organisaatioista ottaa työhyvinvoinnin
huomioon rekrytointiohjeissa kohtalaisesti tai paljon; tilanne on pysynyt
samana vuosien 2009-14 välillä. Laadukas strategisen hyvinvoinnin johtaminen
selittä pitkälti sitä, miksi osa organisaatioista on tässä asiassa
aktiivisempia kuin muut. Ja kuten kuva 4 esitti, rekrytoinnin
työhyvinvointipainotuksella on heijasteita jopa hyvinvointityön
tuloksellisuuteen.
Mitä opimme tästä? Rekrytoinnissa, erityisesti johdon ja
erityisasiantuntijoiden valinnoissa kartoitetaan laajasti työhyvinvointiin
liittyviä asioita – hakijan asenteita, motivaatiota, yhteistyökykyisyyttä, jne.
Rekrytointipsykologien käyttö on aivan normaali kuvio. Samoja asioita
kartoitetaan haastatteluissa jokaisen rekrytoinnin kohdalla ilman laajoja
asiantuntija-arvioita – ihan kahden kesken rekrytoijan ja rekryytin välisissä
keskusteluissa. Lisäksi tietyissä fyysisesti vaativissa ammateissa testataan
henkisen puolen ohella hakijan fyysinen kunto jo opiskelupaikan haussa ja
ammatissa säännöllisesti vuosittain.
Työhyvinvoinnilla on siis roolinsa myös rekrytoinnissa – mutta vasta vajaa puolet organisaatioista on ottanut sen käyttöönsä. Ja vain 5 % hyödyntää työhyvinvointia PALJON rekrytoinnissa – tässä on toden totta kehitettävää. Asiasta tulisi sopia esim. työmarkkinaosapuolten kesken, perusteltu katsaus hakijan työhyvinvointiin rekrytoinnissa on sekä hakijan että työnantajan etu.
Työhyvinvoinnilla on siis roolinsa myös rekrytoinnissa – mutta vasta vajaa puolet organisaatioista on ottanut sen käyttöönsä. Ja vain 5 % hyödyntää työhyvinvointia PALJON rekrytoinnissa – tässä on toden totta kehitettävää. Asiasta tulisi sopia esim. työmarkkinaosapuolten kesken, perusteltu katsaus hakijan työhyvinvointiin rekrytoinnissa on sekä hakijan että työnantajan etu.
Lataa tutkimus:
Strateginen hyvinvointi on asia, jota meidänkin täytyisi harjoittaa. Etsimme parhaillaan vuokra HR-konsultointia apuun muutamaksi päiväksi viikossa. Työhyvinvointi on tärkeää. Kiitos postauksesta. https://www.humansense.fi/palvelutarjonta
VastaaPoista