Strategisen hyvinvoinnin johtaminen Suomessa tutkimussarja
on selvittänyt esimiesten roolia työhön paluun tuessa vuosina 2011-14. Työhön
paluun tuki on osa työkykyjohtamisen prosessia. Vuonna 2012 työterveyslakiin
tullut muutos (ns. 30-60-90 päivän sääntö) edellyttää työnantajalta
toimenpiteitä juuri 30 sairauspäivän jälkeen. 30-60-90
päivän sääntö määrittää eri toimijoille työkyvyttömyyden (sairauspoissaolojen)
pidentyessä selkeät vastuut:
- 30 päivää: Työnantaja ilmoittaa työntekijän sairauslomasta työterveyshuoltoon viimeistään, kun poissaolo on jatkunut kuukauden. Työterveyshuollon tiimi selvittää, mistä sairauspoissaolot ovat kertyneet.
- 60 päivää: Työnantaja hakee sairauspäivärahaa Kelalta kahden kuukauden kuluessa työkyvyttömyyden alkamisesta. Jos sairauspoissaolo jatkuu, lääkäri tekee B-lausunnon ja ottaa kantaa kuntoutuksen tarpeeseen.
- 90 päivää: Lääkäri tekee terveystarkastuksen ja antaa lausunnon työntekijän jäljellä olevasta työkyvystä ja työhön paluun mahdollisuuksista viimeistään, kun sairauspäivärahaa on maksettu 90 päivältä. Ennen lausunnon tekemistä työterveyshuolto neuvottelee tilanteesta työntekijän ja työnantajan kanssa.
Mikä on tilanne
työhön paluun tuessa esimiesten toiminnan osalta?
Työhön paluun tukea toteuttaa järjestelmällisesti 33 %
työpaikoista, paras tilanne on suurissa työpaikoissa valtion, kunnan ja liike-elämän
palvelujen toimialoilla (46-60%) ja heikoin työntekijävaltaisissa pienissä
yrityksissä (n. 10 %).
Kuva 1. Esimiehille määritetyn työhön
paluun tuen vastuun jakaumat eri kokoluokissa vuosina 2011-14. Alle 100 %:n
summat johtuvat siitä, että suurin osa organisaatioista ei ollut määrittänyt
esimiehille lainkaan vastuuta alaisten työhyvinvoinnissa.
|
Kuva 1 osoittaa ensinnäkin sen, että suurissa organisaatioissa työhön paluun tuen toimintatavat ovat paremmassa tilassa kuin pienissä organisaatioissa. Toisaalta kuvasta nähdään, että tilanne on kehittynyt asteittain vuodesta 2011 alkaen. Kuva 2. esittää samanlaisen tuloskuvan eri toimialoilta, vuosien 2011-14 keskiarvoina.
Kuva 2. Sovitut esimiesten toimintatavat työhön paluun tuen aloittamisessa –
jakaumat eri toimialoilla ja kokoluokissa, vuosien 2011-14 koko aineisto.
|
Kuvan 2 mukaan toimialoista paras on valtiotyönantaja, jossa kaikki kokoluokat huomioon ottaen lähes puolet työntekijöistä sai esimieheltään järjestelmällistä työhön paluun tukea sairauslomien jälkeen. Muilla toimialoilla luvut vaihtelivat 20 ja 35 %:n välillä. Heikoin tilanne oli pienillä työpaikoilla rakentamisen ja kuljetuksen toimialoilla.
Työhön paluun tuki – yhdistelmä työterveyden ja esimiesten toimintaa
Strategisen hyvinvoinnin johtaminen Suomessa
tutkimussarjassa olemme kartoittaneet samoista organisaatioista sekä esimiesten
että työterveyden toimintatapoja työhön paluun tukemisessa. Kuvassa 3 on
yhteenveto tästä ristiintaulukoinnista.
Kuva 3. Esimiesten toiminnan järjestelmällisyys ja työterveyshuollon toiminnan
riittävyys työhön paluun tuessa koko vuosien 2011-14 aineistossa.
|
Kuvan 3 tulos on mielenkiintoinen! Ensinnäkin 53 % organisaatioista ei ollut määrittänyt esimiehille lainkaan vastuuta alaisten työhyvinvoinnissa, tähän ryhmään kuului 14 % organisaatioista, joissa työterveys toimi tehokkaasti. Esimiesvastuun määrittäneistä 47 %:sta organisaatoista 32 %:ssa esimiehet toteuttivat järjestelmällisesti työhön paluun tukea. Näistä 32 %:sta puolessa myös työterveys toimi tehokkaasti, joten lopputuloksena suomalaisista palkansaajista 16 % työskentelee organisaatioissa, joissa SEKÄ ESIMIEHET ETTÄ TYÖTERVEYS TOIMIVAT TEHOKKAASTI TYÖHÖN PALUUN TUKEMISESSA. Tiedän, että positiivisuuden käyttö on suotavaa, joten totean että enää 84 % täytyy saada mukaan oikeaoppiseen toimintaan.
Yhteenvetoa esimiesten työhön paluun tuesta
Lataa
tutkimus: www.terveystalo.com/tyohyvinvointi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti