Tänään
(2.2.2015) Ylen aamu-TV:ssä keskusteltiin työn ja vapaa-ajan tasapainosta.
Keskustelijoina olivat tutkimusprofessori Guy Ahonen Työterveyslaitokselta ja
maajohtaja Staffan Eriksson Evry Oy:stä. Keskustelijoiden asiantuntevat
kommentit innostivat minua blogitekstin tekoon. Yleisesti tunnustetaan, että työn
ja vapaa-ajan tasapaino on oleellinen osa työhyvinvoinnin kokonaisuutta, ja
että tämän tasapainon määrätietoinen johtaminen mahdollistaa työstä
irrottautumisen ja palautumisen.
Vain 22 % organisaatioista toimii
järjestelmällisesti työn ja vapaa-ajan erottelussa
Strategisen
hyvinvoinnin johtaminen Suomessa tutkimussarjassa olemme kartoittaneet
esimiehille vastuutettuja toimintatapoja alaisten työn ja vapaa-ajan
erottelussa. Hämmästyttävää on se, että esimiehille työhyvinvointivastuun
määrittäneistä organisaatioista vain puolet toteuttaa työn ja vapaa-ajan
erottelua järjestelmällisesti – kaikista organisaatioista tämä on 22 %. Käytännössä
työn ja vapaa-ajan voi erotella esimies yhdessä alaisen kanssa, tässä yleiset
johdon ja HR:n linjaukset antavat hyvän pohjan käytännön toimintatavoille.
Kuva 1. Sovitut esimiesten
toimintatavat työn ja vapaa-ajan erottelussa – jakaumat eri toimialoilla ja
kokoluokissa, vuosien 2009-12 aineisto.
|
Selkeät kokonaistavoitteet ja HR-prosessit tukevat esimiestä työn ja vapaa-ajan erottelussa
Kun analysoitiin strategisen hyvinvoinnin johtamisen perusteiden vaikutusta työn ja vapaa-ajan erotteluun, havaittiin että strategiselle hyvinvoinnille asetetut tavoitteet olivat yhteydessä parempaan työn ja vapaa-ajan erotteluun. Johdon ja HR:n prosessit tukivat myös esimiesten roolia työn ja vapaa-ajan erottelussa. Kuva 2 osoittaa, että kun työhyvinvointi oli otettu huomioon merkittävästi työn ja perheen yhteensovittamisessa (siis HR-prosessina) ja työaikojen ja järjestelyjen joustavuudessa, oli esimiehillä suurempi vastuu työn ja vapaa-ajan erottelussa tekemisessä.
Kuva 2. Esimiehille
määritetty rooli työn ja vapaa-ajan erottelussa sen mukaan, miten johdon ja
HR:n prosesseissa työhyvinvointi on otettu huomioon, vuosien 2009-12 aineisto.
|
Strategisen hyvinvoinnin johtaminen Suomessa
tutkimussarjassa olemme kartoittaneet strategisen hyvinvoinnin tuloksellisuutta
kahdeksan osa-alueen kautta seuraavalla kysymyksellä: ”Hyvinvointityön tuloksellisuus. Miten arvioitte
yrityksenne hyvinvointityön tuottavuutta (tai hyötyä) eri osa alueilla? Vastausvaihtoehdot olivat: 1 = ei tietoa tuloksista, 2 = tulokset
negatiiviset, 3 = pysyneet samana, 4 = hieman positiiviset, 5 = erittäin
positiiviset. Kysymyksessä annetut osa-alueet olivat talous, työkyky, osaaminen,
terveys, ilmapiiri, esimiestyö, sitoutuminen ja yrityskuva. Esimiesten rooli
työn ja vapaa-ajan erottelussa oli yhteydessä eniten tuloksellisuuteen talouden
ja työkyvyn kautta. Tulos korostaa työn ja vapaa-ajan
erottelun tärkeyttä – se tukee sekä liiketoiminnan tuloksellisuutta että
työkyvyttömyysriskin hallintaa. Kuva 3 osoittaa, että tulokset olivat melko
vahvoja – kun esimiesten toimintatapa oli järjestelmällinen, olivat tulokset
erinomaisia lähes puolessa näistä organisaatioista. Jos esimiehen roolia ei
ollut määritetty, jäi erinomaisten tulosten arvioineiden organisaatioiden osuus
20 %:iin.
Kuva 3. Työhyvinvointityön
arvioitu tuloksellisuus esimiehille määritetyn roolin mukaan työn ja vapaa-ajan
erottelussa.
|
Mitä opimme tästä?
Aamu-TV:n
keskustelussa Ahonen ja Karlsson painottivat työn ja vapaa-ajan erottamisen
merkitystä työkyvylle ja työn tuottavuudelle. Tutkimussarjamme tulokset tukevat
tätä selkeästi kuvan 3 esittämällä tavalla. Kuva 2 puolestaan korostaa johdon
asettamien tavoitteiden ja HR-prosessien kokonaisuuden tärkeyttä – ilman hyvää
kokonaisjohtamista tämäkin asia toteutuu heikosti. Selkeä haaste on kuvan 1
esittämä 22 %:n osuus organisaatioista – vain viidennes organisaatioista
toteuttaa työn ja vapaa-ajan erottelua järjestelmällisesti.
Käytännössä työn
ja vapaa-ajan (tai ehkä paremmin sanottuna ”oman ajan”) erottaminen on yksinkertaista:
ei häiritä muita työasioilla työajan ulkopuolella! Johdon tinkimätön linjaus on
tässä tärkeää – sähköpostikuri on ehdoton. Kyse ilmiössä on pääosin
toimihenkilö- ja asiantuntijatöissä; monissa tuotannollisissa töissä työt
loppuvat työajan päättyessä. Haasteet tässä asiassa ovat luonnollisesti
suuremmat globaaleissa yrityksissä, joissa kommunikoidaan jatkuvasti eri mannerten
välillä. Tällöin työaika venyy väkisinkin normaalia pitemmäksi.
Asiantuntijatyössä
ajatuksia on joskus vaikea pitää kurissa vapaa-aikana – ideat tulevat kun ovat
tullakseen. Innovointi voi olla parhaimmillaan pitkän ulkolenkin aikana – ja mitä
sitä estämään. Tätä sopivaa tietotyön flow’ta ei kannata estellä – parasta lienee
pitää perinteistä muistivihkoa mukana aina, niin saa ideat muistiin. Innovoinnin aika-ja paikkariippuvuuksista syvällisempää pohdintaa Pauli Forman blogissa: http://www.pauliforma.fi/rantaradanvarrelta/uncategorized/nyt-teilla-15-minuuttia-aikaa-innovoida/
Lopuksi: työn ja vapaa-ajan erottelun sijasta voisimme puhua "työntekijän oman ajan kunnioittamisesta!"
Lataa
tutkimus: www.terveystalo.com/tyohyvinvointi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti