Tämän blogin otsikko on tietoisesti hieman epäselvä!
Tarkoitukseni on tässä verrata kahden eri tutkimuksen tuloksia innovoinnin tai
oikeammin työn kehittämisen osalta. Toinen tietolähde on Strategisen
hyvinvoinnin johtaminen Suomessa 2014 ja toinen Työolobarometri 2014, jonka
alustavia tuloksia saimme käyttömme 13.2.15 (http://www.tem.fi/ajankohtaista/julkaisut/tyoolobarometri_-_syksy_2014_ennakkotietoja.98033.xhtml
).
Nämä tutkimukset kartoittavat samaa asiaa kahdelta kantilta:
Strategisen hyvinvoinnin johtaminen Suomessa 2014 selvittää MITEN työn
kehittämistä on toteutettu ja MITEN laajemmin työhyvinvointia on johdettu;
Työolobarometri taas MITÄ ihmiset ovat organisaatioissa tehneet työn ja
prosessien kehittämiseksi. Työolobarometrissä tarkka kysymys oli ” Oletteko
viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana työssänne kehittänyt toimintatapoja tai
prosesseja?” Ja vastausvaihtoehdot olivat pelkistetysti ”kyllä”, ”ei” ja
perinteinen pakkovaihtoehto ”en osaa sanoa”. Kaikista Työolobarometrin reilusta
1700 vastaajasta 60 % oli kehittänyt työprosesseja tai toimintatapoja työssään
viimeisen vuoden aikana.Miten työn kehittämistä johdettiin ja miten se toteutui?
Seuraavat kaksi kuvaa vertaavat Strategisen hyvinvoinnin
johtaminen Suomessa 2014 ja Työolobarometri 2014 tutkimusten tuloksia. Kuvassa
1 on esitetty tulokset toimialoittain, Työolobarometrin jaotelman mukaan.
Työn
kehittämisen toimintatapojen ja henkilöstön kokemuksen jakaumat Strategisen
hyvinvoinnin johtaminen Suomessa 2014 ja Työolobarometri 2014 mukaan eri
toimialoilla.
|
Kuvan 1 tulokset ovat hämmästyttävän samansuuntaisia,
ainoastaan teollisuuden osalta ne eroavat selkeästi. Voidaan siis tulkita, että
kun organisaation johto (tai henkilöstövastaava) kertoo jatkuvan kehittämisen
mallin toteutuvat työn ja työn kehittämisen osalta, niin myös henkilöstön
vastaukset ovat saman suuntaisia. Tässä tulkinnassa on luonnollisesti otettava
huomioon tutkimusaineistojen erilaisuus – niinpä tulkinta on suuntaa antava.
Sama yhdenmukaisuus on havaittavissa kuvan 2 tuloksissa,
jossa samoja tuloksia on verrattu organisaatioiden kokoluokissa. Samaa
kokoluokkaa jälleen, poikkeuksena pienten yritysten tulokset.
Kuva 2. Työn kehittämisen toimintatapojen ja henkilöstön
kokemuksen jakaumat Strategisen hyvinvoinnin johtaminen Suomessa 2014 ja
Työolobarometri 2014 mukaan eri kokoluokissa.
|
Miten jatkuvaa
kehittämistä voisi lisätä?
Työn ja työmenetelmien kehittäminen koetaan tärkeäksi
suomalaisen työelämän suhteen –vain kehittämällä ja innovoimalla voimme pärjätä
globaalissa kilpailussa. Kuvien 1 ja 2 mukaan 60-70% organisaatioista käyttää
jatkuvan kehittämisen mallia satunnaisesti tai säännöllisesti työ
kehittämisessä. Strategisen hyvinvoinnin johtaminen Suomessa –tutkimussarja antaa
mahdollisuuden tämän ”JAKE-aktiivisuuden” analysoimiseen. Regressioanalyysi
tuotti kuvan 3 mukaisen tuloksen - eniten jatkuvan kehittämisen säännöllisyyttä selittivät johdon strategiatyön työhyvinvointipainotteisuus ja esimiehille määritetty vastuu alaisten työhyvinvoinnista.
Kuvan 3 ydinviesti on selkeä: mitä tiukemmin johto johtaa työhyvinvointia, sitä enemmän työtä kehitetään jatkuvan kehittämisen mallin mukaan. Esimiehille määritetty rooli (johdon päätöksellä) tukee edelleen JAKE:n aktiivisuutta. Ihan hyvin voisi pelkistää: kun työhyvinvointia johdetaan hyvin, kehitetään myös työtä järjestelmällisemmin! Tässäkään asiassa eivät temput toimi, vaan kyse on järjestelmällisestä kehittämistyöstä. Joten -pitäisikö ensin keskittyä kokonaisuuden johtamiseen ja sitten vasta toiseksi eri osa-alueiden prosesseihin?
Laajemmin – jopa tutkimuspoliittisesti – rohkenisin tulkita
tätä siten, että työelämän ilmiöitä tulisi tutkia sekä johtamisen että
henkilöstön kokemusten kautta samanaikaisesti, samoissa organisaatioissa. Näin
voitaisiin saada syvyyttä tuloksille ja tulkinnoilla: miten asioita tulisi
johtaa, että ne kehittyisivät. Eri ilmiöiden trenditiedot (joita kartoittavat
tahoillaan sekä Strategisen hyvinvoinnin johtaminen Suomessa ja Työolobarometri)
ovat arvokkaita jo sinänsä, mutta niiden yhdistäminen voisi tuoda paljon
lisäarvoa.
Kansallisen tiedonkeruun ja ohjauksen ohella sama logiikka
pätee myös organisaatiotasolla. Henkilöstötutkimuksen antamien tietojen lisäksi
olisi arvokasta tietää, miten kokonaisuutta ja eri osa-alueita johdetaan ja
miten kehittämisprosessit toteutuvat esimiesten arjessa. Laajempi
lähestymistapa tuo vastauksia vastauksiin miten. mitä ja miksi? Näihin
kannattaa etsiä vastauksia!Lataa tutkimus: www.terveystalo.com/tyohyvinvointi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti