Blogissani 20.10.14 (http://ossiaura.blogspot.fi/2014/10/miten-johdetaan-tyoelama-2020.html
) kävin läpi Työelämä 2020 –hankkeen menestystekijöitten toimintatapoja
vuosilta 2009-2014. Nyt pureudun tarkemmin LUOTTAMUKSEN ja YHTEISTYÖN
JOHTAMISEEN. Työelämä 2020 hankkeeseen voit perehtyä tarkemmin hankkeen
nettisivuilla: www.tyoelama2020.fi .
Strategisen hyvinvoinnin johtaminen
Suomessa -tutkimussarja antoi mahdollisuuden Työelämä 2020 menestystekijöitten
toimintatapojen arvioimiseen vuosien 2009-14 aikana. Tämä arviointi tehtiin Luottamus
ja yhteistyö –menestystekijän osalta tutkimussarjassa käytettyjen muuttujien
avulla seuraavasti:
Luottamus ja yhteistyö
- Työhyvinvoinnin ohjausryhmän edustuksellisuus, mitä laajempi sitä
parempi, johdon ja esimiesten mukanaolo tärkeintä
- Vuorovaikutteisen viestinnän hyödyntäminen, suullinen viestintä
yksikön ja yrityksen tapahtumissa, yhdyshenkilöverkosto ja sosiaalinen media
- Esimiesten rooli ja toimintatavat yhteisölliseltä osin, siis tasa-arvotyössä,
kiusaamisen ehkäisemisessä ja osaamisen kehittämisessä
- Yhteisölliset henkilöstötapahtumat ja kampanjat
Näiden neljän osa-alueen toimintatapoja arvioitiin
vastausten mukaan siten, että paras mahdollinen toimintatapa sai 100 %, ja
tilanne, jossa mitään ei oltu tehty sai 0 %. Kuvassa 1. on esitetty Luottamus
ja yhteistyö –menestystekijän neljän osa-alueen arvioinnit vuosina 2009-2014.
Kuva 1. Työelämä 2020 hankkeen Luottamus ja yhteistyö –menestystekijän
eri osa-alueiden johtamisen toimintatapojen arvioinnit vuosina 2009-2014.
|
Kuvan 1 tulokset ovat mielenkiintoisia. Ensinnäkin Luottamus
ja yhteistyö –menestystekijän varsin hyvää kokonaisarviota nostaa yhteisöllisen
viestinnän välineiden käyttö – organisaatioissa on siis käytössä suullista
viestintää, yhdyshenkilöverkostoa ja sosiaalista mediaa. Tämä on hyvä. Kehnoa
taas on se, että työrooleihin ja selkeisiin vastuutuksiin liittyvät
toimintatavat saavat heikon arvion.
Työhyvinvoinnin ohjausryhmän edustuksellisuus on kehittynyt
pikkuhiljaa, mutta taso on heikko. Syynä tähän on yksinkertaisesti se, että yli
puolet organisaatioista ei ole asettanut ohjausryhmää keskustelemaan,
sitouttamaan ja jopa päättämään strategisen hyvinvoinnin linjauksista ja
eritoten niiden edistämisestä. Sama pätee esimiesten rooliin luottamuksen
johtajina – alle puolet, vuonna 2014 52 % organisaatioista on määrittänyt
esimiehille roolin alaisten työhyvinvoinnin edistämisessä. Jos roolia ei ole,
ei ole myöskään johdettua luottamuksen kehittämistä. Toki osa esimiehistä
luontaisesti tukee oman porukkansa luottamusta, mutta järjestelmällinen
roolitus, vastuutus ja toiminnan mittaaminen luovat kokonaisuuden, jolla on
vaikuttavuutta pitkällä aikajänteellä.
Yhteisillä tapahtumilla ja kampanjoilla on luonteva osansa
luottamuksen ja yhteistyön kehittämisessä. Oikein suunniteltuna ja toteutettuna
ne tutustuttavat ihmisiä toisiinsa ja luovat hyvää fiilistä.
Eri organisaatioiden kokoluokissa Luottamuksen ja yhteistyön
kehittämisen erot ovat selkeä, mutta melko pienet. Kuva 2 antaa yleiskuvan
kehityksestä.
Kuva 2. Työelämä 2020 hankkeen Luottamus ja yhteistyö –menestystekijän
toimintatapojen arviointi eri organisaatiokokoluokissa vuosina 2009-2014.
|
Eri toimialoilla strategisen hyvinvoinnin johtamisen
toimintatavat eroavat melko paljon. Sama pätee myös tämän ilmiön johtamiseen,
valtiotyönantajalla toimintatavat ovat parhaassa mallissa, heikoimmin
luottamusta ja yhteistyötä johdetaan kuljetuksen ja rakentamisen toimialoilla.
Kuva 3. Työelämä 2020 hankkeen Luottamus ja yhteistyö –menestystekijän
toimintatapojen arviointi eri toimialoilla vuosina 2009-2014.
|
Vuonna 2014 valtio-, kunta- ja teollisuuden toimiala olivat
kovasti parantaneet Luottamuksen ja yhteistyön johtamista. Mielenkiintoista oli
se, että syyt olivat kaikilla erilaiset. Valtiotyönantajalla oli kehittynyt
esimiestyö, kuntatoimialalla ohjausryhmä, esimiestyö ja viestintä, sekä
teollisuudessa esimiestyö ja viestintä.
Kaikissa kokoluokissa, kaikilla toimialoilla on
kehitettävää. Alkuun pääsee yksinkertaisesti: valitkaa laaja-alainen ohjausryhmä
edistämään luottamusta ja työhyvinvoinnin toimintoja ja antakaa esimiehille
vastuu alaisten työhyvinvoinnista. Nämä ovat hyvät ensiaskelmat, joita seuraavat
sitten vastuuihmisten osaamisen kehittäminen, yhteisöllinen viestintä ja
sopivalla tavalla toteutetut yhteiset tapahtumat ja kampanjat. Kun tämä kaikki
linjataan organisaation varsinaisen toiminnan tueksi, niin hyvä tulee!
Työelämämme paranee.
Lopuksi vielä hieman tilastoanalyysin tuloksia - mitkä tekijät selittivät Luottamus ja yhteistyö -menestystekijän vaihtelua, siis eri organisaatioiden välillä. Regressioanalyysin tulos koko lähes 2000 organisaation aineistosta oli selkeä: Luottamusta ja yhteistyötä selittivät strategisen hyvinvoinnin tavoitteen asettaminen, työhyvinvoinnin huomioon ottaminen johdon strategiatyössä, esimiesten koulutuksessa ja kehityskeskusteluissa sekä strategisen hyvinvoinnin sisällön määrittäminen. Nämä muuttujat selittivät 45 % Luottamus ja yhteistyö -menestystekijän vaihtelusta. Ihan suomeksi sanottuna, kun strategisen hyvinvoinnin johtamisenperuselementit ovat kunnossa ja asia otetaan huomioon johdon tärkeissä prosesseissa, heijastuu se hyvinä toimintatapoina myös muualla - kuten Luottamukseen ja yhteistyöhön. Kuva 4 esittää tulokset johdon strategiatyön suhteen - selkeä juttu!
Kuva 4. Luottamus ja yhteistyö -menestystekijän osa-alueiden arvioinnit sen mukaan, miten paljon työhyvinvointi on otettu huomioon johdon strategiatyössä. |
Lataa tutkimus: www.terveystalo.com/tyohyvinvointi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti